Fred en Anneke naar Canada 2012

Bye Bye for now

Waar waren we ook alweer gebleven. Op de ferry, van Victoria naar Vancouver, 2 uur voor op ons schema.De ferries werken hier uiterst efficient, we parkeren de auto beneden en hebben ons nog geen eens vooraan in wat stoelen genesteld, of de boot vaart al.Deze tocht heeft meer oh-momenten dan die naar Nanaimo.Zeker als we recht op een eiland afvaren, een smalle doorgang in gaan en daar als klap op de vuurpijl ook nogeens een andere ferry passeren.
Al lezend en rondkijkend komt al vlot het moment dat we de auto weer in moeten.
De planning was om op de laatste dag nog even langs Capilano Suspension Bridge te gaan.
Met de tijd die we nu 'over' hebben gaan we daar nu langs.De tocht voert in de spits doorVancouver heen, druk druk druk.Bij de hangende brug is het daarintegen heerlijk rustig.Waar hebben we het hier eigenlijk over: nu precies wat er staat, een hangbrug over de Capilano rivier.Rondom dit is een atractie-parkje gebouwd. Nogmaals marketing doet heel veel.In dit geval is het wel wat terechter, er is een tree-top-walk, een cliff-walk, een nature-walk en alles is netjes gedaan, de natuur staat in alle gevallen voorop.Heel aardig om hier doorheen te lopen met het vallen van de avond, je voelt je dan klein in de natuur.
Volgende stop is het hotel, dat staat aan de onderkant van een grote brug.Onze kamer is ruim, heeft zelfs een jacuzzi. Niet verwonderlijk dat de kamer dus ook een naam heeft: Salt Spring.
s'Avonds een stukje downtown gelopen, onderweg komen we een sushi restaurant tegen.
Dit lijkt ons wel wat, mede gezien het feit dat we op de ferry al een kaasburger gehad hebben.
Het smaakt ons uitstekend, en voldaan keren we terug naar het hotel.Heerlijk nog even in het bad zitten en dan tussen de lakens.Morgen de laatste volle dag in Canada.

Het ontbijt nemen we in het hotel, een buffet.Daarna al slenterend naar het station.
Ondertussen komen we door heel veel lelijke hoogbouw. Hier en daar een orgineel gebouw.
Bij het station begint ook gastown, een wat ouder deel van de stad.Hier staat ook de bekende stoomklok.Een klok die door een klein, voor familie onder ons zeg ik oom Leo,stoommachientje bekrachtigd wordt.Ieder kwartier blaast de klok letterlijk en figuurlijk stoom af.
Bij de brouwerij in Victoria had Fred een buckle gekocht, hier moet echter nog een riem bij.
We worden verwezen naar Army & Navy. Via die shop komen we langzamerhand in Chinatown, dit is de op een na grootste in Noord-Amerika.Maar voor we daar zijn moeten we door echt grote groepen daklozen die voor een gratis kliniek staan te wachten. Wel een beetje intimiderend.Chinatown is een grote verzameling met exotische winkels en restaurants, je want je zelf in een ander land, nergens westerse tekens of taal te zien of te horen.

Hierna richting Telus Spark, what's in a name tenslotte.Dit is een wetenschapsmuseum, voornamelijk gericht op jongere bezoekers.Dit doen ze hier wel goed, zorg dat je je kinderen interesseert in meer dan alleen tv en fastfood.In dit complex ook een Imax, hier kijken we een film over de aanleg van de pacific railroad hier in Canada, een mooie en bij wijlen ook een aangrijpende film.Chinezen hebben hier een grote rol en tol in gespeeld, zij waren toch de werkers die dit uiteindelijk waar gemaakt hebben.Vanuit het museum een wandeling via de waterkant richting hotel.Onderweg komen we door het olympisch dorp, door aardige laagbouw (aan de nadere kant van het water alleen maar highrise), enkele haventjes en eindigen net voor de brug, die van het hotel, op een eilandje.Hier een waterspeelplaats, winkeltjes, een soort buurtcentrum, sportclubs etc. Een bruisend geheel dus.
Als we daar de weg vragen om op de brug te komen raken we in gesprek met 2 canadezen, en enige tijd later zitten we met z'n 4'en achter een biertje in de lokale brouwerij, ook op dat eiland.
Uiteindelijk de weg naar de brug gevonden, let wel dat ding is zo'n 30 meter hoog en bijna een kilometer lang.

In het hotel even een pas op de plaats, voordat we onze laatste avondmaaltijd hier gaan nuttigen.Nog even de foto's van vandaag veiligstellen, er enkele voor jullie selecteren en dan wordt dit onze laatsts posting van deze vakantie.
Morgen doen we rustig aan, kijken nog een beetje rond, leveren de auto om 13:00 in en vliegen om 16:00 weer terug.

We spreken elkaar weer !!

Anja

Goede vlucht jongens!!