Fred en Anneke naar Canada 2012

Time sure flies

Ontbijt vanmorgen, enkele eitjes, vers fruit, verse koffie, orangejuice, broodjes, olijven, kaas, tomaten en komkommer.Alles vers en smakelijk.Vandaag de verplaatsing naar Victoria, zoals eerder gemeld.Het weer hier is nu grijs, blij dat we gister de zee zijn opgeweest, moet er niet aan denken om nu aan boord te zijn.Muziekje aan en off we go. De auto heeft een USB-ingang voor de Ipod, dus heerlijk naar onze eigen muziek luisteren.De weg is al een keer bereden, dus het is redelijk opschieten, zover dat kan natuurlijk.We zijn niet alleen en regelmatig rijden we met z'n allen achter een witte achterkant van een RV.Gelukkig zijn er ook regelmatig plekken waar de weg meerbaans wordt.We gaan nog even naar goats on the roof, enerzijds om te checken of ze nu wel aan het werk waren, anderzijds om niet continue op een snelweg te zitten.
Ook een stop bij Qualicum Falls, leuke kleine wandeling in het bos rond een paar falls.
Hierna nog even Nanaimo zelf in, valt een beetje tegen, hadden een aardig haventje verwacht.
Dan maar fourageren bij de subway, leuke manier om broodjes te verkopen.
De weg gaat nu door, onderweg nog een stop in Chemainus. Dit is een aanrader!!
Klein gezellig dorpje, dat nog ietwat orgineel aandoet,Wat het plaatsje orgineel maakt zijn de door de bevolking gekoesterde muurschilderingen.Voor de rest straalt het een gemoedelijkheid uit.Enkele dames staan een mural te repareren, de schildering krijgt nogal wat te verduren op de wand van de bakkerij, binnen meer dan warm, buiten vrieskou.De bakker zelf is overigens een nederlander, hij laat de locals proeven van typisch nederlandse koekjes.
Leuk om mergpijpje te horen uitspreken door een canadeese, ook leuk als je haar de letterlijke betekenis uitlegt.Door naar het dorp met de totempalen, dit valt ons ietwat tegen.
Vervolgens komen we een scenic route tegen, die besluiten we te volgen. Helaas snapt onze trouwe Garmin dit niet en stopt met navigeren.De route komt uit op de snelweg en we overtuigen Garmin er weer van om met haar werk door te gaan.Het wordt drukker en drukker.We komen weer in 'beschaafd' gebied, aan de andere kant van de weg staat een file te wachten richting ferry.Victoria is een bezig en druk stadje. We hebben een kamer in een Best Western, midden in de stad. We parkeren de auto voor het hotel, halen onze koffers er uit en geven de sleutels aan de valet, hij verzorgt het parkeren van de auto verder.
Inchecken, kamer opzoeken, verfrissen en alvast een stukje typen voor onze trouwe lezertjes.
Wat te doen in Victoria, de avond is nog jong.In Victoria is de Philips Brewery, deze hebben nogal hoppige bieren, en laat dat nu net de smaak van Fred zijn.De brouwerij is op loopafstand, helaas geen proeflokaal, laat staan een brewpub.De brouwer is aanwezig en laat ons nadat Fred zijn hopadiction verklaart heeft twee biertjes proeven.
Op de terugweg komen we door het lokale chinatown, deze lijken wel en masse geproduceerd te zijn.Dezelfde poort met leeuwen, versieringen en soorten winkels. Als je je oren dicht doet zit je op de Oudezijds, met z'n kleine chineese restaurantjes, compleet met wrak tafeltje, geplastificeerd menu met plaatjes en nauwelijks aangepaste chinezen.
Dit laten we voor wat het is en gaan door naar Canoe, een brewpub.Onder het genot van een IPA en een Bitter eten we daar een Ausie burger en een curry.Terug naar het hotel en onder de wol, nou ja lakens dan.Het is duidelijk te merken dat we weer in de beschaving zijn, we worden regelmatig wakker van zaken die nu eenmaal moeten: barbezoekers, dan enige tijd rust en dan de vuilnisdienst die in alle vroegte en rust zijn werk doet, net onder ons raam.
Al met al toch een redelijke nacht, als je in aanmerking neemt dat we er omstreeks 9:30 uit klimmen.
Voor vandaag voornamelijk een beetje zwerven door de stad en zien wat er op ons pad komt.
Om nu alles gepland te doen maakt het ietwat doods, dan maar een highlight missen, maar net die onverwachte ontmoeting koesteren.Uiteindelijk zag de dag er alsvolgt uit:
Boeken van de ferry naar Vancouver, dit valt vanwege het berucht brakke internet in de BestWesterns niet mee.Uiteindelijk doen we dit via de telefoon.Ontbijt, niet echt iets om over te rapporteren.Wandeling door de stad.Victoria is een oud stadje naar nieuwe wereld begrippen.
Het is ook een gezellig stadje, met wat marktjes, loads of shops en een leuke haven/waterfront.
Vanuit Victoria worden er vliegdiensten onderhouden met andere plaatsen.
Wat dit bijzonder maakt is dat de vliegmaatschappij uitsluitend met watervliegtuigen werkt.
ER IS OOK EEN SCENIC FLIGHT !!Je begrijpt dat willen we aan onze lijst toevoegen.Maar eerst een rondleiding door het parlement.Onze gids praat met handen en gezicht, het is een spraakwaterval.Bij de eigenlijke parlementszaal wordt zij echter opzij gezet door een persoon die zich Amor de Cosmos noemde.Naar het luidt is dit de tweede premier van British Columbia en groot voorvechter van de vereniging tussen BC en Canada.Hij werdt neergezet als een breedsprekerige ietwat onderkend persoon, erg leuk vertolkt.
Nog wat shopping, verzorging van de inwendige mens, beetje rond kijken en het was tijd geworden om in te checken op de scenic flight.
Leuk, een klein 14 persoons vliegtuig op drijvers.Boarden, en vervolgens werden we van de kade losgemaakt, de vlucht kon beginnen.Eerst nog wat door de haven varen om vervolgens op open water gas te geven en los te komen.We konden de route voor morgen alvast vanuit de lucht bekijken.Wat is het toch een fascinerend gezicht, de aarde bekeken vanuit een laagvliegend vliegtuig.Na een veel te kort half uur landen we weer in de haven.
Persoonlijk vind ik dat wel wat leuker landen en taxien dan vanaf de kolderbaan in Nederland.
Terug in Victoria nog wat slenteren, enkele IPA's vergelijken, pizzaatje eten en dan wordt het alweer tijd om het hotel op te zoeken voor de overnachting. Het wordt hier na 18:00 vlot kouder.
We hebben nog even rondgehangen in een comicstore, beetje het BingBang gevoel opdoen.
Er worden daar overigens ook levensgroote cardboard figuren uit die serie verkocht, vooral Penny is populair, zo er dan toch iets van werkelijkheid achter de serie zitten.
Moe maar voldaan duiken we het bed in.
Morgen wederom een verplaatsing, we gaan via een scenic route naar Butchart Gardens en vervolgens met de ferry naar Vancouver.
Dat wordt alweer de laatste plaats in deze reis, vanuit daar komen we zaterdag/zondag weer terug naar Nederland. Maak Victoria af tot de ferry, alles daarna komt of komt niet onder Vancouver
Weer vroeg op, het hotel is echt wel wat rumoerig. Auto wordt door de valet van stal gehaald, en we gaan als eerste nog even een T-shirt scoren bij Philips, de brouwerij.
Hierna via een scenic drive langs de kust naar Butchart Gardens.
De drive is mooi, leuk om dingen die je vanuit de lucht zag ook op de grond te herkennen.
Butchard Gardens zijn enkele 'stijltuinen' die 'aangelegd' zijn door een mevrouw met te veel geld en tijd. Op zich wel aardig, maar het ontstijgt het gehalte van de floriades in Nederland zeker niet.Maar, marketing maakt goed wat niet echt goed is, en dus moet je daar in de file naar allemaal bloemetjes kijken, regelmatig een file omdat een oudevandaal een fotomoment heeft en niet kan beslissen hoe de foto er uit moet zien of hoe het toestel werkt.
Je begrijpt, we brengen er iets minder tijd door dan gepland.We zijn dan ook voor tweeen al bij de ferry, en daar mogen we meteen door.Dus is er straks meer tijd in Vancouver te besteden. We gaan daar vandaag dus langs Capilano Suspension Bridge
Voorlopig laat ik het hier bij.

Time sure flies

Anja

Ja jongens, zo komt er bijna een eind aan jullie heerlijke 3 weken Canada. De ervaring met het watervliegtuig herken ik als de mijne met de helikopter, leuk om de wereld van zo dichtbij zo hoog te zien;-))
Nog even genieten hoor!!!!