Fred en Anneke naar Canada 2012

Hemelbloemen en bergmeren

Vandaag zitten we in Revelstoke, een redelijk plaatsje met een actieve bevolking.
Ons onderkomen heet Alpenrose en is een van de buitenwijken gesitueerd.
Het B&B wordt door Lisa en Frank Fik gedreven. Lisa is een kleine spraakwaterval. Ze bombardeert ons ons meteen met weetjes en dingen om te doen.
Ons onderkomen is boven, we moeten de schoenen uit, alles is met dik tapijt belegd, de slaapkamer heeft een soort van hemelbed en staat vol met, in onze ogen, prullaria. Het geeft wel een sfeertje overigens.We moeten ook meteen aangeven aan welke ontbijtsessie we deelnemen en welk menu we wensen.Het wordt dus serieus aangepakt !!
We zijn overigens met 2 gezelschappen, in totaal 5 personen. Het B&B telt 3 kamers ;>)Maar hoe komen we hier nu weer terecht.
Een, we hebben dit via Tripadvisor gevonden; Twee, we zijn komen rijden vanaf Clearwater.In Clearwater eerst maar wat eten gescoord om onderweg te lunchen.
Bij de kassa stond ook een bak met zuurtjes, lekker voor onderweg.
De rit vanuit Clearwater was weer mooi, onderweg waren er echter weinig uitstapjes die ons intresseerden.De route volgt een rivier, we komen diverse mooie meren tegen, liefelijke boerderijen, lange treinen.De scenerey wijzigt wel steeds, van uitbundig groen naar bijna woestijnachtig rondom Kamloops.Daarna wordt het landschap weer groener, we komen langzaam in het gebied met de wijngaarden.Dit intresseerd ons wel, zoal de meesten wel weten.Dus een kleine detour. De eerste winery, zoals dat hier heet is een deceptie, een toonbank met een puisterig persoon, die niets wist; 'zijn baas was naar een wine-convention'. Op naar de tweede, dit bleek een als winery vermomde winkel te zijn. Je mocht proeven, maar als je niks kocht kostte je dat 5 dollar per persoon. Buiten hoorden we dat dit bij de meeste wineries zo was.Buiten hebben we daar onze lunch soldaat gemaakt, onderwijl een aardig gesprek gehad met een stel uit Kelownadat daar met een camper was.
Campers of wat algemener RV's is een algemeen verschijnsel hier in Canada.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat de retired's en grosse een camper aanschaffen en hiermee zuidelijker in de US overwinteren.Daarnaast tel je hier volgens mij pas mee als je een 4x4 Truck heb, met hoge wielen en daar of een opzetunit of een caravan meezeult.
Onderweg komen we een interessante brug tegen, compleet in hout uitgevoerd.
Volgens Anneke moet de weg aan de andere kant van de rivier ook lopen, mischien is het daar nog rustiger. De weg gaat echter haaks op onze bestemming weg, we draaien dus.
Opmerkelijk is dat er daar een kudde lama´s ligt. Weer de brug over, one track, met passeermogelijkheid bovenop, blijkt er net een trein aan te komen.
Eens tellen hoeveel wagons daarachter hangen. We tellen tot boven de honderd en het gaat nog door, Impressive !!!! Anyway, we zijn in Revelstoke aangekomen en nemen daar de eerste dag voor de rest ons gemak.
We eten iets in de Idiot, helaas hebben die de IPA van de lokale brewery niet in stock. Dat blijft dus een verrassing.De volgende morgen zitten we met z'n 5'n aan het ontbijt, Het moet gezegd worden Lisa en Frank maken daar wat moois van, verse koffie, vers fruit, sju en een heerlijk gevulde omelet.Onze disgenoten zijn een stel uit Calgary die met haar zus uit Montreal aan het kamperen geweest zijn.Aan tafel zie de splitsing in Canada, zus spreekt nauwlijks Engels, ons gebrabbel is oneindig veel beter dan dat van haar. De betere helft van het stel vertelt dat ze vanuit Montreal een baan kreeg in Calgary en dat ze daar binnen 3 maanden Engels heeft moeten leren. Ze krijgen het wel op school, maar het is wel erg ondergeschikt in het Franstalige deel.

Na dit ontbijt en al de tips die we gekregen hebben gaan we op stap.
Eerste stop is de Hydroplant, een dam in de rivier waar men electiciteit opwekt.
De dam maakt deel uit van een indrukwekkend stelsel dammen waarmee men de Columbia-rivier getemd hebben. Dit in zowel Canada als ook in de USA.
Een film bekeken over de plaatsing van een extra generator in de dam.Dit ding kwam vanuit Brazilie.Pfoe, wat een operatie om z´n ding over de weg, de zee, de rivier, de weg, de rivier en weer de weg op z´n plek te krijgen.Zelfs de stroming en de waterhoogte in de rivier werden hiervoor aangepast. Petje af voor dit soort planningen.
Na deze harde technische wereld weer tijd voor natuur. We gaan naar Meadows in the sky.
Dit zijn bergweides met allerlei bloemen. Het klinkt gewoon, maar dat is het dus niet.
Dit is de enige plek in Canada waar je op een simpele manier van de alpine bloemen kunt genieten.Ze komen algemeen voor, maar tegen de boomgrens aan. De enige manier om er op een ander plek bij te komen is met een 4x4 over loggingways. Voor een gemiddelde chaufeur dus levensgevaarlijk.Hier echter niet, we sturen de auto over een 25 km lange weg naar boven, regelmatig genietend van vergezichten. Boven stappen we over in een shuttle/bus die het laatste stukje doet.Boven aangekomen zijn er diverse tracks te lopen. Het is een mooi gezicht de diverse kleuren.Wat onwerkelijk is, is het feit dat hier enige tijd geleden nog sneeuw lag. Er valt hier een 12 meter sneeuw die inklinkt tot zo´n 3 meter, er zijn een paar soorten bomen bestand tegen dit soort extremen, voornamelijk ceders.
Ongelovelijk dat na een paar weken de bloemen al beginnen te bloeien, ze moeten haast maken, want het seizoen is hier kort.
Na ettlijke uren gaan we weer naar beneden, toch maar eens kijken in het railroad museum in de plaats zelf.Het is een klein museum met een relatief kleine collectie, binnen staat een luxe wagon en een stoomlocomotief van de Canadian/Pacific Rail road. Interessant is de aanwezigheid van een engineer, die firsthand ervaringen en kennis met betrekking tot `the Engine` deelt.
We wachten weer tot er een trein gepasseerd is, 100 plus wagons is hier de standaard, dit is een volbeladen trein, drie locomotieven ervoor, de grond trilt en dreund als deze langskomen.
Terug naar Alpenrose, zwemspullen halen en vervolgens een duik in een bergmeertje.
De bovenkant van het water is warm, daaronder KOUD.
Wel apart om zo te zwemmen in de bossen, met op de achtergrond de besneeuwde toppen.
Moe en voldaan gaan we na wat italiaans eten naar bed.
Morgen zijn we in Kelowna

Anja

Ik kan me voorstellen dat je je op zo'n alpenwei aardig Remy kunt voelen of zijn jullie op zoek gegaan naar de Milka koe?;-)
En zo'n koud bergmeertje.....? ik zou op mijn rug blijven drijven, zo hoog mogelijk aan de oppervlakte hahaha, maar het is weer een mooi verhaal. Nu de foto's nog;-))
Kussssssss